Tuesday 14 February 2017

Kenduri Arwah Hukum Forex

Berikut ialah pendapat Tzu Guru Nik Aziz mengenai tahlil dan kenduri arwah. Amalan ini memang tak ada dalam AQ jadi bagaimana ulamak Malaysia boleh membolehkannya Selama ini Ini menunjukkan Yang di antara Mereka pun ada kemungkinan Yang kebatilan boleh menusuk masuk. Walaubagaimana pun, kami sokong pendapat di bawah: WASIAT TGNA tentang tahlil 8211 PENDIRIAN DAN Hujjah Warga PRIHATIN WASIAT TGNA ini Telah membuka satu lembaran pengkajian berkaitan budaya tahlil Yang Selama ini berlaku dalam budaya masyarakat kita. Hasrat beliau disampaikan sendiri oleh anaknya. Ia mengambil uswah daripada Rasulullah SAW Yang tidak pernah mengadakan majlis tahlil von Zaman baginda. Di samping itu, isu ini timbul atas budaya dan Gewohnheit masyarakat yang terlalu taksub dan memuja tokoh agamawan sehingga melampaui batas. Kami lihat ada hikmah yang sangat besar daripada asbab wariat TGNA ini. Ia mencetuskan PENGGALIAN ILMU oleh kita Yang masih hidup Supaya mengkaji semula budaya tahlil Arwah Yang Telah Menjadi ikutan Dari zaman Nenek moyang kita hingga Sekarang. Sampai satu tahap keengganan mengadakan kenduri tahlil pada malam-malam selepas pengebumian soazah akan dianggap amat pelik. Namun mutakhir ini, maklumat di hujung jari. Interaksi masyarakat kita dengan Ulama-Ulama Antarabangsa, juga adanya Pelajar-Pelajar jurusan Agama ke serata dunia, maka Idee mengadakan kenduri tahlil Telah disambut dengan pelbagai reaksi. Ada yang masih kuat berpegang dengan ritual itu. Ada yang menentang sekeras-kerasnya. Ada juga Yang Bersikap Pertengahan jika dijemput mereka raikan, jika tiada juga tidak jadi isu. Sie haben noch keine Artikel in Ihrem Warenkorb. DEFINISI amp ATURCARA RITUAL TAHLIL ARWAH Sebelum kita pergi jauh, kita perlu jelaskan dahulu istilah yang digunakan. Apakah Makna Dari Segi Bahasa Dan Juga Persepsi masyarakat secara adat Tentang TAHLIL ARWAH. Secara Bahasa TAHLIL Berakar Dari Kata HALLALA (), YUHALLILU () TAHLILAN () Yang Membran Banyak Maksud. Makna Yang paling hampir ialah penyembahan, penegasan, kesimpulan und penafian. Ini diterjemahkan von lafaz NAFI ISBAT kita melalui von bacaan kalimah von LA ILAHA ILLALLAH. Di situlah kita MENAFIKAN adanya ILAH selbst ALLAH dan men8217SABIT8217kan akidah kita denganNya. Secara kaifiah (kaedah) Amalan tahlil Arwah ini difahami oleh masyarakat sebagai satu Tradisi membaca ayat-ayat tertentu Dari Al-Quran, diikuti dengan Zikir berupa Istighfar, selawat, tasbih, Tahmid, takbir dan tahlil (Kalimah tauhid). Ritual itu ditutup dengan doa khusus als jamuan makan. Sebahagiannya turut Mitglied seit oben kepada ahli majlis yang hadir. Harapannya ial ial ah ial ial ial ial ial ial ial ial ial ial ial ial...................... Hakikat tahlil Secară AKTUAL Secara positif, segala doa dan bacaan semasa tahlil boleh dijadikan Bahan SERUAN untuk mengukuhkan akidah dan meningkatkan perhambaan Manusia dengan tuhannya. MEMBACA YAASIN amp al-Fatiha 8211 Sebagaimana konsep Rahsia Solat dan Rahsia Fatihah Yang Telah kami kongsikan, membaca Al-Fatiha dan ayat-ayat Dari Sura al-quran selepas Fatihah adalah merupakan satu bentuk Rahmen dan Manhaj dalam ibadah kita kepada Allah. Es ist nicht so, wie es ist. Pelaksanaannya tidak boleh bercanggah dari apa yang telah ditetapkan dalam lingkungan Rububiyah, Ubudiyah dan Mulkiyah Allah. MEMBACA 3 QUL iaitu Sura 112-Al-Ikhlas, 113-Al-Falaq dan 114-An-Nas adalah untuk menyeru kita Agar KEKAL BERPRINSIP sebagai seorang hamba Allah, Satu-satunya AL-ilah (sembahan). MEMBACA AYAT kursi DAN BEBERAPA AYAT AWAL DARI Sura al-BAQOROH juga untuk memantapkan pendirian dan menguatkan tekad kita untuk mengabdikan diri kepada ALLAH. KALIMAH TAHLIL (LA ILA HA ILLALLAH) von adalah simpulan kaufen. VISI untuk ibadah kita. A.............................................. Menyekutukan ALLAH adalah dosa yang tak terampun (QS: 4116). Als pendidikan anak juga dari kalimah ini (QS: 3113). Itulah tujuan utama kita hidup di dunia ini (QS: 5156). Banyak lagi dalil-dalil dari Aq als Hadith Tentang kepentingan kalimah toiyibah ini untuk mengukuhkan iman kita. Zikir Tasbih (mensucikan), Tahmid (memuji) dan takbir (membesarkan Allah) Yang dibacakan sebelum Kalimah Tahlil itu pula adalah MISI atau gerak kerja JIHAD FI Sabilillah dalam ibadah kita mentauhidkan Allah. Dengan misi Yang menjurus kepada MENSUCIKAN Nama Allah, MEMUJI dan MEMBESARKAN Allah itulah dapat kita capai visi tauhid Tiada ilah MELAINKAN ALLAH. Akhir sekali ialah DOA dan SERUAN khusus. Doa Tahlil in den seharusnya mampu memberikan peringatan als nasihat kepada seluruh Jemaah yang hadir. Pesan-pesan dari didikan si mati juga boleh dipanjangkan. SERUAN itulah yang menjadikan programm tahlil esu bermanfaat sebagai hikmah kepada sesuatu KEMATER. Ia Mampu menghidupkan jiwa, mencegah perkara keji dan mungkar lalu mendekatkan Manusia kepada PENGATUR (Rabb) dengan melaksanakan PERATURANNYA. Ial ial ial ial ial ial ial ial ial ial ial ial ial ial ial ial ial ial ial ial ial ial ial ial ial ial ial ial ial ial ial ial ial ial ial ial ial ial ial ial ial ial ial ial ial ial ial ial ial ial ial ial ial ial ial ial ial ial ial ial ial ial. Ia amat berguna untuk Membraninan pendokong Agama dan mampu menzahirkan Islam melebihi agama yang lain. Seruan und ILMU yang dikembangkan dalam tahlil inilah yang membezakan RITUAL KEMATIAN agama Islam daripada agama-agama lain. KONFLIK KENDURI amp MAKSIAT DI MAJLIS tahlil Arwah Majlis kenduri Arwah dikenali dengan berkumpul beramai-Ramai dan mengadakan jamuan di rumah si mati. Kebiasaannya diadakan sama ada pada hari kematian, di hari ke2, ke3, ke7, ke40 dan ke100. Bagi Mereka Yang fanatik kepada kepercayaan ini atau terlalu mengagungkan si mati Malah mengadakannya setahun sekali, khususnya menjelang ramadhan atau perayaan tertentu. Sebenarnya banyak perkara Khurafat lain yang juga turut dilakukan oleh masyarakat. Contohnya upacara persandingan Yang seolah-olah satu kewajipan. Padahal acara persandingan esu hanya merupakan adat Hindu-yang mengagung-agungkan Dewa Rama dan Dewi Sita. Begitu juga amalan selepas kematian. Mesti diadakan kenduri masuk kubur, makan serabai di hari ke3, kenduri Pecah perut Pada hari ke 7, kenduri ROH berpisah dengan waris Pada hari ke40 dan kenduri 100 hari iaitu tatkala turun batu nisan Agar ruh itu Masuk dalam jemaahnya sebagai ahli kubur. Ironinya, masyarakat Islam kini juga turut perkaya bahawa orang beriman akan disoal dalam kubur selama 7 hari berturut-turut. Orang musyrik sampai 40 hari. Siapakah Yang memberitahu kita semua itu Siapakah Yang pernah keluar Dari kubur untuk ceritakan perihal kubur Allah tak beritahu benda Ghaib termasuk hal ehwal dalam kubur. Yang allah sebutkan ialah akan dihidupkan semula dari kubur. Es ist masih ada takwil muhkamat dan mutasyabihat. Rasulullah SAW sendiri Katakan Baginda tidak tahu perkara Yang Ghaib Nanti Akan ada yang mengaitkan dengan benda Ghaib Yang Nabi ceritakan dalam peristiwa Isra Mikraj SAW. Sebenarnya banyak lagi kekeliruan yang melanda umat Islam tentang tarbiyah Israk Mikraj ini. Kita gagal mengkaji als mengesan bahawa apa yang nabi SAW ceritakan es ist adalah suatu yang nyata, bukan suatu yang ghaib. Cumanya kita tidak dapat memecahkan Nicht verfügbar Kod Mutasyabihat dari kisah itu. Banyak fakta dan dalil yang tidak mampu kami muatkan von sini kerana ianya terlalu panjang. Cukuplah kami Katakan bahawa Dalil periwayatan Isra Mikraj tidak Boleh digunakan sehingga mengatakan segala Yang berlaku dalam kubur itu diceritakan oleh Nabi selagi Tiada Dalil wahyu SAW. Allah sendiri menyanggah fenomena ini dengan jelas. (QS: 4251) (QS: 1331). (QS3532) Percanggahan pendapat berputar Samada Amalan kenduri tahlil ini dibolehkan atau tidak Masing-Masing bawa hujah dan pendapat Dari Al-Quran, Hadith, athar, qias, dan Lain-gelegen. Dalam sedar ata tidak, hal ini dijadikan KAYU Vereinigtes Königreich bagi menilai pegangan agama individu. Adakah mereka Salafi, Wahhabi, Sufi, Syiah, Sunni dan sebagainya. Amalan ELEKTRISCHES MELABEL ini juga amat memualkan sekali. BOLEHKAH TRANSFER pahala Kalaulah Amalan Majlis tahlil ini Mampu sedeqahkan pahala kepada si mati, maka di dunia ini kita mesti Kumpul duit banyak-banyak. Lepas itu pesan pada anak-anak supaya buat tahlil selalu. Nanti kalau dah mati, kita senang dalam kubur. In der Nähe von kita dalam sangka-sangka. (QS: 1036) Kalau macam tu orang-orang kaya Akan hidup senang di alam kubur Sebab anak-anak banyak duit untuk jamu orang makan dan buat tahlil. Bagaimana orang miskin und yang melarat Adakah Islam ini hanya untuk orang kaya sahaja Masalaah kita ialah kurang memahami hakikat apa itu PAHALA. Sebenarnya di dalam Islam tidak ada sistem TRANSFER8217.................................. Al-Quran menetapkan bahawa dosa seseorang tidak dapat ditanggung oleh orang lain (QS: 1715). Seseorang akan memperoleh hasil dari amalnya sendiri (QS: an-Najm. 38-39 QS: al-Muzzammil: 20 dll). Ironinya kita tidak sedar bahawa sebenarnya PAHALA hanyalah angan-angan ahli kitab sahaja (QS: 4123). Kita Membran Yasin und Tahlil itu Dengan Harapan Apa Yang Kita Bacakan mampu meringankan dosa si mati. Bagaimana kita nak memberikan pahala kalau apa yang kita baca pun belum tentu kita faham Ia KEKAL Menjadi Amalan Yang sia-sia kerana tanpa kefahaman kita tidak mendapat Pelajaran dan tentunya tidak melaksanakan apa yang kita baca. Bicara amal adalah bicara hasil. Satu-satunya Ganjaran Dari Amalan itu ialah perlaksanaan ilmu pada anak yang soleh yang ditinggalkan si mati. Itu jelas sekali hadisnya. Ia hanya mampu kita gapai dengan menelitisch setiap lafaz dalam TAHLIL als selaku waris si mati kita bangkit melaksanakannya secara AKTUELL. Majlis TAHLIL itu boleh dijadikan satu wacana tarbiah untuk saling ingat mengingati. Nachricht senden Zuzwinkern Sama halnya macam solat Jumaat. Umat ​​berhimpun di Masjid untuk mendengar khutbah lalu bertebaran mencari Kurnia Allah, melaksanakan apa yang dititihkan oleh khatib Dari khutbah itu. (QS: 629-10) Dengan Kembali kepada pelaksanaan Kalimah ini Secara AKTUAL sahaja boleh menjadikan kita Saling rai-meraikan, Tolong-menolong dan berkasih sayang. Semua itu jelas ada dalilnya. Ritual Hanyalah Sekadar Perlambangan Dan Tarbiah Sahaja. Kita kini mendapat Islam juga hasil unsaha orang terdahulu yang mengamalkan keseluruhan isi Al-Quran als sunnah itu secara AKTUAL. Bukan sekadar RITUAL. Esulah GANJARAN sebenar dari amal orang terdahulu. Il.......................... Wilayah kekuasaan bertambah, umat berjaya disatukan, kemungkaran juga berjaya dikurangkan. Hüküm tahlil DI SEBALIK ibadah DAN UPACARANYA Hari ini upacara Ritual tahlil berlaku dalam situasi aktualnya tidak dilaksanakan. Kita rujuk juga teguran TGNA berkaitan ritual berwudhuk sebelum solat. Wudhuk Yang Tidak Didisiplinkan Dengan Sempurna Hanya Akan Membran Luft. Sedangkan membazir itu sendiri amalan syaitan. Jadi apa AKTUAL sebenar wudhuk Yang mahu kita amalkan Apa Yang kita praktiskan sewaktu berwudhuk adalah konsep penyucian jiwa dan Diri. Yang hendak dibasuh, disental dan dicuci bukan sahaja Kotoran Pada fizikal Mitglieder Nutzer wudhuk itu, tetapi Lebih Penting sekali menyucikan segala Dosa Yang dilakukan oleh Mitglieder Nutzer kita. Esu pencerahan dari TGNA yang perlu kita renung. Kita harus tahu bagaimana untuk lebensmittelecht ibadah dan upacara. Sesuatu ibadah menjadi haram jika dibuat tanpa ilmu (QS: 1736). Itu ASAS BASMALAHNYA jika kita Ingin melakukannya untuk dapatkan redha Allah. Kerana itu nabi SAW kata, Akan tertolak suatu amal baik itu tanpa berbasmalah. Oleh itu, tahlil juga tidak Akan jadi haram selagi kita tahu dan yakin bahawa ia Mampu mendekatkan diri kita kepada Allah (QS: 535). Ia Akan JADI HARAM apabila kita sengaja menetapkan taqwim tahlil itu sebagai wajib, kerana Allah dan Rasul tidak wajibkan ia dengan Dalil naqli Secara jelas. Mengikut kaedah fiqah (Qawaid Fiqh), penetapan sesuatu hukum ibadah itu berlandaskan syarat wajib, sunat, Harus, makruh dan haram. Asas SIROOT (basmalah visi tersirat) dan perlaksanaan sabil (misi Jihad tersurat) itulah yang akan meletakkan sesuatu nilai ibadah itu di dalam kategori Yang Mana. Tahlil dikatakan amalan baru kerana tidak berlaku von zaman nabi SAW. Namun ia juga tidak bertentangan dengan al-quran als sunnah selagi tidak ada unsur MAKSIAT dan MENSYIRIKKAN Allah. Antaranya termasuk amalan NIHAYAH (Zeitschrift) yang memanjangkan kesedihan atau pemujaan kepada peribadi simati. Ia Boleh JADI HARAM apabila laki von perkonuanischen bukan muhrim bebas bercampur tanpa batas. Salah seorang sukarelawan kami Baru sahaja menyaksikan satu Majlis tahlil Yang meletakkan Urusan membaca Yasin dan tahlil itu diketuai serta dilakukan oleh golongan wanita. Yang janggal di situ ialah bila kaum lelaki hanya duduk berborak, memasak dan menjamu selera. Ini melanggar firman di QS: 434. Juadah jamuan von majlis tahlil juga biasanya disediakan oleh keluarga si mati. Sepatutnya kita meringankan beban mereka. Ini juga boleh menjadikan ia Haram Jika Harta Yang Digunakan Untuk Majlis itu Adalah Hak Anak Yatim atau Asnaf Fakir Dan miskin. Ada pula kes Yang melibatkan Aktiviti menjual Agama, mencari keuntungan dunia dengan mengambil upah membaca al-quran dan tahlil untuk si mati dengan pakej dan harga tertentu. Sebahagiannya turut mengeksploitasi pelajar tahfiz. Itu tidak termasuk Adegan paling pelik, iaitu Leták Luft dalam bekas, atau beli Luft Mineral berdozen Dutzend, sebelum bacaan yassin dan doa kena pastikan penutup Botol Luft Mineral mesti di buka dan di biarkan Luft Mineral tersebut terdedah. Allah suruh Guna 8216akal8217 Dari Luft Yang dianalogikan sebagai ilmu, bukan untuk dijadikan 8216tangkal82178230 Oleh itu, kami di RPWP meletakkan Upacara tahlil sebagai satu ibadah Harus atau SUNAT mengikut kondisi tertentu. Kami nilai RITUAL ini dengan ilmu dan mengadilinya sarara berimbang melalui hukum syarak, hukum adat dan hukum akal. Kerana esu jugalah setiap malam Jumaat atau bila ada permintaan masyarakat yang mengalami kematian, anak-anak akan melakukannya. Sekurang-Kurangnya takwim itu dapat melancarkan bacaan anak-anak als tarbiahnya dapat menguatkan akidah mereka. Ibadah DAN BIDAAH Masalah kita di dalam masyarakat adalah PENCIPTAAN dan PENETAPAN ibadah-ibadah Baru Yang sentiasa Bertambah mengikut Edaran zaman dan fahaman. Ibadah khusus dikembangkan menjadi satu ciptaan ibadah baru. Sebagai contoh, ayat-Ayat al-quran Yang terpilih dibaca, di tokok tambah bersama dengan Amalan-Amalan gelegen lalu melahirkan Formel ibadah BARU. Ibadah khusus ibadah khusus. IBADAH BARU. Contoh membaca surah al-Fatihah (Übersetzung) Yaasin beberapa ayat dari surah al-Baqarah (Übersetzung) Qul tahlil doa jamuan upah MAJLIS TAHLIL. Kita tidak mampu mengubah persepsi masyarakat yang sudah tebal dengan adat, budaya dan resan nenek moyang yang telah sebati von jiwa mereka. Apa sahaja yang bertentangan atau berlainan dari fahaman rituell tradisi masyarakat setempat akan dikecam. Di Perlis (Übersetzung) Jasa Malam Jumaat. Tetapi berbeza dengan negeri lain. Di Mekah juga tidak ada langsung Wir haben keine Beschreibung in Deutsch. Itulah dinamakan proses toleransi agama dan budaya. Kerana esulah dikatakan WALI SONGO mengasimilasikan Ritual ini dengan pengisian Agama. Paling Penting Allah nasihatkan Agar Jangan sampai kita mencaci upacara atau Ritual Agama Mereka, Kelak Allah Akan dicaci berlebihan-lebihan QS6108. Toleransi dan perdamaischen secara ritual inilah yang mensejahterakan agama buat umat yang berbilang bangsa dan budaya. Kita Harus berkolaborasi dalam urusan budaya dan agama untuk menghasilkan asimilasi fahaman doktrin agama dengan masyarakat setempat. Janganlah terlalu jumud, starr als berlebih-lebihan dalam Ritual agama. Yang penting Kita PASTIKAN perlaksanaan AKTUALnya kita sempurnakan. Bidaah atau IBADAH BARU esu dikatakan sesat jika tidak kena gayanya. Tetapi, setiap amalan esu bergantung dengan NIAT dan ilmu, bukan sekadar ikut-ikut. Jika kita tahu asas BASMALAH yang sebenar dari petunjuk Allah, pasti tidak akan berlaku khilaf dan kesesatan. Niat Yang berasaskan basmalah inilah Yang membezakan Samada ibadah kita Benar atau hanyalah sekadar riuh rendahnya siulan dan tepukan tangan semata-mata. (QS: 835,36) QS: 5. Al Maa8217idah 35. Hai orang-orang yang beriman, bertakwalah kepada Allah dan CARILAH JALAN Yang MENDEKATKAN DIRI kepada-Nya, dan berJIHADlah Pada Jalan-Nya, Supaya kamu mendapat keberuntungan. Jika kita rujuk, tafakur, tadabbur als tabayyunkan dalil-dalil di atas, seharusnya kita akan dapat satu konklusi yang sama. KALIMAH TAHLIL ini amat besar kepentingannya. Ia berkait rapat antara kehidupan kita von dunien dengan alam berikutnya di akhirat. Syurgakah atau nerakakah kita Gunalah akal yang Allah beri untuk kita sama-sama fikir. Bolehkah RITUAL tahlil ini kita kembangkan Secara AKTUAL sebagai salah satu JALAN MENDEKATKAN DIRI kita kepada Allah Jika Kalimah ini besar impaknya, maka tuntutan untuk melaksanakannya tentu besar. Adakah dengan hanya MENGUNGKAP kalimahnya sahaja sudah Mampu memenuhi 8216demand8217 Kalimah ini Sudahkah dikira mengamalkan Kalimah ini Sudahkah menepati definisi Amalan para salafussoleh Sudahkah cukup untuk meletakkan Islam setinggi-tingginya, seperti Mana Rasulullahs pernah letakkan Perdebatan kita sebenarnya kerana kita sudah terperangkap dengan BELITAN Rituals. Ini Yang menjerat kita sehingga berpecah-Belah, bercakaran, Label-melabel, dan Lebih teruk lagi bunuh membunuh Kita banyak membazirkan masa 8216bertarung8217 Sesama sendiri dalam hal cabangranting. Setiap golongan berlumba-lumba untuk mewajahkan yang pendapat mereka lebih betul dari yang lain. Padahal halb akar dan pokok utama yang sepatutnya perlu ditumpukan (QS1424-27) Sebaiknya Kita Hentikan Polemik Yang Tiada Kesudahan Ini. Fokuskan kembali agenda mengamalkan Islam dalam bentuk AKTUAL, bukan RITUAL semata-mata. Itulah antara maksud Allah in der Kirche KAFFAH. (QS: 2208) Ayat ini selalu diguna untuk 8216tembak8217 Orang-Yang-Ambil-Ajaran Islam separuh-separuh. Ich denke, es ist ein tolles Spiel. Namun kita lupa akan halb AMBIL RITUAL und TINGGALKAN AKTUALnya. Bukankah itu juga termasuk dalam istilah 8216AMBIL ISLAM SEPARUH-SEPARUH8217 Inilah kesimpulan akhir kami dalam dilema tahlil Arwah. Ada kebaikannya jika kita lakukannya untuk memupuk perpaduan di kalangan masyarakat. Jadikan ia wacana dakwah dengan menganjurkan perlaksanaan AKTUELLES dari setiap bacaan von majlis itu. Kita kembangkan ilmu tinggalan Rasulullah SAW si mati untuk sama-sama melaksanakannya. InsyaAllah perlaksanaan AKTUAL dari RITUAL TAHLIL ini akan memanjangkan amal anak Adam yang kita tahlilkan. Begitu juga dengan nasihat TGNA tentang wuduk. Dikatakan bukan Luft Yang banyak buat membasuh Mitglieder Nutzer itu Yang dituntut, tetapi penyucian Dosa Pada Mitglieder Nutzer itu Yang dimaksudkan Secara AKTUAL dalam RITUAL wuduk itu. Hallo, ich denke, dass dir Rahsia Solat (WUDUK) gefallen könnte. Buah fikir als FURQON begini jugalah yang TGNA mahu kita TAFAKUR als TADABBURKAN dalam isiat beliau tentang tahlil arwah. Bacaan kita es tidak beliau perlukan setelah matinya. Yang beliau mahu ialah perlaksanaan AKTUELLES dari bacaan itu. Ia untuk kebaikan kita sendiri juga. AKTUELLE tahlil itu yang lebih utama, bukan sekadar bacaan RITUAL yang hanya terhenti di bibir sahaja. Semuga wasiat beliau ini membuka satu lembaran Baru bagi kita tentang hakikat AKTUAL dan RITUAL dalam ibadah kita, khususnya merujuk kepada Amalan mengadakan tahlil ARWAH. Tahlilan (Selamatan Kematian) Adalah Bid8217ah Munkar TAHLILAN (Kenduri Arwah) adalah Bidah Munkar Oleh Al-Ustadz Abdul Hakim bin Amir Abdat 8220Ertinya. Dari Jarir bin Abdullah Al Bajaliy, ia berkata. Kami 8221 (yakni para shahabat semuanya) memandangmenganggap (yakni menurut madzhab kami para shahabat) bahawa berkumpul-Kumpul di Tempat ahli Mayat dan membuatkan makanan sesudah ditanamnya Mayat termasuk Dari sebahagian meratap8221 Hadits ini atau atsar di atas dikeluarkan oleh Imam Ibn Madscha (No. 1612 dan ini adalah lafadzhnya) dan Imam Ahmad di musnadnya (2204 dan riwayat yang Kedua bersama tambahannya keduanya adalah Dari riwayat beliau), Dari Jalan Ismail bin Abi Khalid Dari Qais bin Abi Hazim Dari Jarir sebagaimana tersebut di atas. Saya berkata. Sanad Hadits ini shahih dan rawi-rawinya semuanya tsiqah (dapat dipercayai) di atas syarat al-Bukhari dan Muslim. Dan Hadits atau atsar ini Telah dishahihkan oleh Jamaah para Ulama yakni para Ulama Islam Telah ijmasepakat tentang Hadits atau atsar di atas dalam beberapa hal. Pertama. Mereka ijma8217 atas keshahihan Hadits tersebut dan tidak ada seorang pun Ulama - sepanjang Yang diketahui penulis - wallahu alam Yang mendhoifkan Hadits ini. Dan ini disebabkan seluruh Rawi Yang ada di sanad Hadits ini sebagaimana Saya Katakan dimuka - tsiqoh dan termasuk Rawi-Rawi Yang dipakai oleh Imam Bukhari dan Muslim. Kedua. Mereka hat ein neues Objekt erhalten: ijma8217 hat ein neues Objekt erhalten: dalam hat ein neues Objekt erhalten: menerima hat ein neues Objekt erhalten: atsar dari hat eine neue Auszeichnung erhalten: ijma8217 hat ein neues Objekt erhalten: para shahabat hat ein neues Objekt erhalten: yang diterangkan oleh Jarir bin Abdullah. Yakni tidak ada seorangpun Benutzerbild von Ulama yang menolak atsar ini. Yang Saya Maksud dengan penerimaan (qobul) para Ulama ini ialah Mereka menetapkan adanya ijma para shahabat dalam masalah ini dan tidak ada seorangpun di antara Mereka Yang menyalahinya. Ketiga Mereka hat ein neues Objekt erhalten: ijma8217 dalam hat ein neues Objekt erhalten: mengamalkan hadits atau atsar diatas. Mereka Dari zaman shahabat sampai zaman kita Sekarang ini senantiasa melarang dan mengharamkan apa Telah di Yang ijma8217kan oleh para shahabat yaitu berkumpul-Kumpul ditempat atau rumah ahli Mayat Yang biasa kita kenal di negeri kita ini dengan Nama 8221 Kenduri Arwah8221. (1). Kunnaa naudduKunna naroo Kami memandangmenganggap. Maknanya. Menurut madzhab kami para shahabat semuanya bahawa berkumpul-kumpul di rumah ahli mayat dan membrane makanan termasuk dari bahagian meratap. Ini menunjukkan telah terjadi ijmakesepakatan para shahabat dalam masalah ini. .................................................. (2). Al-ijtimaaa ila ahlil mayyiti wa shonatath-thoami Berkumpul-Kumpul di Tempat atau di rumah ahli Mayat dan membuatkan makanan Yang kemudian Mereka makan bersama-Sama (3). Bada dafnihi Sesudah mayat itu ditanamdikubur. Lafadz ini adalah tambahan dari riwayat Übersetzung: Imam Ahmad. Keterangan di atas tidak menunjukkan bolehnya makan-makan von rumah ahli mayat sebelum dikubur. Ial..... Ial ial ial ial ial ial ial ial ial ial ial ial ial ial ial................................... (4). Minan niyaahati Termasuk Dari meratapi Mayat Ini menunjukkan bahawa berkumpul-Kumpul di Tempat ahli Mayat atau Yang kita kenal di sini dengan Nama tahlilkenduri Arwah adalah hukumnya haram berdasarkan madzhab dan ijma para sahabat kerana Mereka Telah memasukkan ke dalam Bahagian meratap sedangkan merapat adalah Dosa besar. Hadits ini atau atsar di atas Mitgliederverzeichnis hakum dan pelajaran yang tinggi kepada kita bahawa. Berkumpul-kumpul des Tempels ahli mayat als makan-makan di situ (ini yang biasa terjadi) termasuk bidah munkar (haram hukumnya). Dan Akan Bertambah lagi bidahnya apabila di situ diadakan upacara Yang biasa kita kenal di sini dengan Nama kenduri arwahtahlilan Pada hari pertama dan seterusnya. Hukum diatas berdasarkan ijma para shahabat yang telah memasukkan peruanischen tersebut kedalam bahagian meratap. Sedangkan meratapi mayat hukumnya haram (Übersetzung) bahkan dosa besar dan termasuk salah satu adat jahiliyyah. Fatwa PARA ULAMA ISLAM DAN ijma Mereka DALAM MASALAH INI Apabila para shahabat Telah ijma tentang sesuatu masalah seperti masalah Yang Sedang kita Bahas ini, maka para tabiin dan tabiut-tabiin dan termasuk di dalamnya Imam Yang empat (Abu Hanifa, Malik, Syafiiy dan Ahmad) dan seluruh Ulama Islam Dari zaman ke zamanpun mengikuti ijmanya para sahabat yaitu berkumpul-Kumpul di Tempat ahli Mayat dan makan-makan di situ adalah haram dan termasuk Dari adatkebiasaan Dschahiliyya. Oleh kerana itu, Agar Supaya para pembaca Yang terhormat mengetahui atas dasar ilmu dan Hujjah Yang Kuat, maka di bawah ini Saya turunkan sejumlah Fatwa para Ulama Islam dan Ijma Mereka dalam masalah kenduri kematian. (1). Telah berkata Imamnya für Ulama, mujtahid mutlak, lautan ilmu, pembela Sunnah. Al-Imam Asy-Syafiiy di ktabnya Al-Um (I318) Aku benci al ma8217tam yaitu berkumpul-Kumpul dirumah ahli Mayat meskipun tidak ada tangisan, kerana sesungguhnya Yang demikian itu Akan memperbaharui kesedihan8221 (1) Perkataan Imams kita diatas jelas sekali Yang tidak bisa dita8217wil atau ditafsirkan kepada erti dan Makna gelegen kecuali bahawa beliau dengan Tegas mengharamkan berkumpul-Kumpul dirumah keluargaahli Mayat. Ini baru berkumpul saja, bagaimana kalau disertai dengan apa yang kita namakan disini sebagai kenduri arwah 8221 (2). Telah berkata Imam Ibnu Qudamah, di kitabnya Al Mughni (Juz 3 halaman 496-497 cetakan Baru ditahqiq oleh Syaikh Abdullah bin Abdul Muhsin Bei Turki): Adapun ahli Mayat membuatkan makanan untuk orang Ramai maka itu satu hal Yang dibenci (haram). Kerana Akan menambah kesusahan diatas musibah Mereka dan menyibukkan Mereka diatas kesibukan Mereka (2) dan menyerupai perbuatan orang-orang Dschahiliyya. Sie können auch jetzt schon Beiträge lesen. Suchen Sie sich einfach das Jarir pernah bertamu kepada in Umar. Lalu Umar bertanya,.Apakah Mayat kamu diratapi 8221 Jawab Jarir, 8221 Tidak 8221 Umar bertanya lagi, 8221 Apakah Mereka berkumpul di rumah ahli Mayat dan Mereka membuat makanan. Jawab Jarir, 8221 Ya 8221 Berkata Umar, 8221 Itulah ratapan 8221 (3). Telah berkata Syaikh Ahmad Abdurrahmann Al Banna, di kitabnya. Fathurrabbani tertib Musnad Imam Ahmad bin Hanbal (895-96): 8220Telah sepakat Imams Yang empat (Abu Hanifa, Malik, Syafi8217i dan Ahmad) atas tidak disukainya ahli Mayat membuat makanan untuk orang Ramai Yang Mana Mereka berkumpul disitu berdalil dengan Hadits Jarir bin Abdullah. Dan zhahirnya adalah HARAM kerana meratapi Mayat hukumnya haram, sedangkan para Shahabat Telah memasukkannya (yakni berkumpul-Kumpul di rumah ahli Mayat) sebagai sebahagian daripada meratap dan itu (jelas) haram. Dan diantara faedah Hadits Jarir ialah tidak diperbolehkannya berkumpul-Kumpul dirumah ahli Mayat dengan Alasan ta8217ziyah melayat sebagaimana dikerjakan orang Sekarang ini. Telah berkata Ein Nawawi rahimahullah. Adapun Duduk-Duduk (dirumah ahli Mayat) dengan Alasan untuk ta8217ziyah Telah dijelaskan oleh Imam Syafi8217i dan pengarang kitab Al Muhadzdzab dan kawan-kawan semadzhab atas dibencinya (perbuatan tersebut) 82308230 .. Kemudian Nawawi menjelaskan lagi, 8221 Telah berkata pengarang kitab Al Muhadzdzab. Dibenci duduk-duduk (ditempat ahli mayat) dengan alasan untuk ta8217ziyah. Kerana sesungguhnya Yang demikian itu adalah muhdats (hal Yang Baru Yang tidak ada keterangan Dari Agama), Sedang muhdats adalah 8221 Bid8217ah.8221 Kemudian Syaikh Ahmad Abdurrahman Al-Banna di akhir syarahnya atas Hadits Jarir menegaskan. Maka, apa yang biasa dikerjakan oleh kebanyakan orang Sekarang ini yaitu berkumpul-kupmul (di Tempat ahli Mayat) dengan Alasan taziyah dan mengadakan penyembelihan, menyediakan makanan, memasang tenda dan permaidani dan gelegen-gelegen Dari pemborosan harta Yang banyak dalam seluruh Urusan Yang Bidah ini Mereka tidak maksudkan kecuali untuk bermegah-Megah dan menunjuk-nunjuk Supaya orang-orang memujinya bahawa si Fulan Telah mengerjakan ini dan itu dan menginfakkan hartanya untuk tahlilan Bapak-nya. Semuanya itu adalah HARAM menyalahi petunjuk Nabi Shallallahu alaihi wa salam, dan Salafush shalih Dari para shahabat dan tabiin dan tidak pernah diucapkan oleh seorangpun juga Dari Imam-Imams Agama (kita). Kita memohon kepada Allah keselamatan (4). Al Imam Nawawi, dikitabnya Al Majmu8217 Syarah Muhadzdzab (5319-320) Telah menjelaskan tentang bid8217ahnya berkumpul-Kumpul dan makan-makan dirumah ahli Mayat dengan membawakan perkataan penulis kitab Asy - Syaamil dan-Lain gelegen Ulama dan beliau menyetujuinya berdalil dengan Hadits Jarir Yang Beliau tegaskan sanadnya shahih. Raudhotuth Tholibin (2145). (5). Telah berkata Al Imam Asy Syairoziy, dikitabnya Muhadzdzab Yang kemudian disyarahkan oleh Imam Nawawi dengan Nama Al Majmu8217 Syarah Muhadzdzab. 8220Tidak disukai dibenci Duduk-Duduk (ditempat ahli Mayat) dengan Alasan untuk Ta8217ziyah kerana sesungguhnya Yang demikian itu muhdats sedangkan muhdats adalah 8221 Bid8217ah 8220. Dan Imam Nawawi menyetujuinya bahawa perbuatan tersebut Bidah. (Baca al-Majmu syarah muhadzdzab juz. 5 halaman 305-306) (6). Al Imam Ibnul Humam Al Hanafi, di kitabnya Fathul Qadir (2142) dengan Tegas dan Terang menyatakan bahawa perbuatan tersebut adalah 8221 Bid8217ah Yang Jelek8221. Beliau berdalil dengan hatte Jarir yang beliau katakan shahih. (7). Al Imam Ibnul Qayyim, di kitabnya Zaadul Ma8217aad (I527-528) menegaskan bahawa berkumpul-Kumpul (dirumah ahli Mayat) dengan Alasan untuk ta8217ziyah dan membacakan Qur8217an untuk Mayat adalah 8221 Bid8217ah 8221 Yang tidak ada petunjuknya Dari Nabi Shallallahu alaihi wa salam. (8) angeordnet ist. Al Imam Asy Syaukani, dikitabnya Nailul Authar (4148) Menschen menegaskan bahawa hal tersebut Menyalahi Sunnah. (9) angeordnet ist. Berkata penulis kitab Al-Fiqhul Islamiy (2549). Adapun ahli mayat Membrane makanan untuk orang banyak maka hal tersebut dibenci als Bidah yang tidak ada asalnya. Kerana akan menambah musibah mereka als menyibukkan mereka diatas kesibukan mereka dan menyerupai (tasyabbuh) peruanischen orang-orang jahiliyyah. (10) angeordnet ist. Al Imam Ahmad bin Hambal, ketika ditanya tentang masalah ini beliau menjawab. 8221 Dibuatkan makanan untuk Mereka (ahli Mayat) dan tidaklah Mereka (ahli Mayat) membuatkan makanan untuk para penta8217ziyah.8221 (Masaa-il Imam Ahmad bin Hanbal oleh Imam Abu Dawud hal. 139). (11) angeordnet ist. Berkata Syaikhul Islam Ibnu Taimiyyah, 8221 Disukai Membrane makanan untuk ahli mayat von mengirimnya kepada mereka. Akan tetapi tidak disukai mereka membran makanisch untuk para penta8217ziyah. Demikianisches menurut madzhab Ahmad dan lain-lain.8221 (Al Ikhtiyaaraat Fiqhiyyah hal.93) (12). Berkata Al Imam Al-Ghazali, dikitabnya Al Wajiz Fighi Al Imam Asy Syafi8217i (I79), 8221 Disukai membuatkan makanan untuk ahli mayat.8221 KESIMPULAN. Pertama. Bahawa berkumpul-Kumpul ditempat ahli Mayat hukumnya adalah BID8217AH dengan kesepakatan para Shahabat dan seluruh Imams dan ulama8217 termasuk didalamnya Imams empat. Kedua. Akan bertambah bid8217ahnya apabila ahli mayat mischbein makanan untuk para penta8217ziyah. Ketiga Akan lebih bertambah auf lagi bid8217ahnya apabila disitu diadakan tahlilan pada hari pertama dan seterusnya. Keempat. Perbuatan Yang Mulia dan terpuji menurut SUNNA NABI Shallallahu alaihi wa salam Kaum kerabat sanak keluarga dan para jirantetangga memberikan makanan untuk ahli Mayat Yang sekiranya dapat mengenyangkan Mereka untuk Mereka makan sehari semalam. Ini berdasarkan sabda Nabi Schallallahu alaihi wa sallam Ketika Ja8217far Bin Abi Thalib wafat. 8220Buatlah makanan untuk keluarga Ja8217far. Kerana sesungguhnya telah datang kepada mereka apa yang menyibukakan mereka (yakni musibah kematian).8221 (Hadits Shahih, riwayat Imam Asy Syafi8217i ( I317), Abu Dawud, Tirmidzi, Ibnu Majah dan Ahmad (I205)) Hal inilah yang disukai oleh para ulama kita seperti Syafiiy dan lain-lain (bacalah keterangan mereka di kitab-kitab yang kami turunkan di atas). Berkata Imam Syafiiy. Aku menyukai bagi para tetangga mayat dan sanak familinya membuat makanan untuk ahli mayat pada hari kematiannya dan malam harinya yang sekiranya dapat mengenyangkan mereka, kerana sesungguhnya yang demikian adalah (mengikuti) SUNNAH (Nabi)8230. (Al-Um I317) Kemudian beliau membawakan hadits Jafar di atas. (Disalin dari buku Hukum Tahlilan (Selamatan Kematian) Menurut Empat Madzhab dan Hukum Membaca Al-Quran Untuk Mayat Bersama Imam Syafiiy, Penulis Abdul Hakim bin Amir Abdat (Abu Unaisah), Penerbit Tasjilat Al-Ikhlas, Cetakan Pertama 14222001M) Foote Note (1). Ini yang biasa terjadi dan Imam Syafi8217i menerangkan menurut kebiasaan yaitu akan memperbaharui kesedihan. Ini tidak bererti kalau tidak sedih boleh dilakukan. Sama sekali tidak. Perkataan Imam Syafi8217i diatas tidak menerima pemahaman terbalik atau mafhum mukhalafah. (2). Perkataan ini seperti di atas yaitu menuruti kebiasaannya selamatan kematian itu menyusahkan dan menyibukkan. Tidak bererti boleh apabila tidak menyusahkan dan tidak menyibukkan. Ambillah contoh firman Allah di dalam surat An-Nur ayat 33 :Janganlah kamu paksa budak-budak wanitamu untuk melakukan pelacuran, sedang mereka sendiri mengingini kesucian, kerana kamu hendak mencari keuntungan duniawi. Apakah boleh kita menyuruh budak perempuan kita untuk melacur apabila mereka menginginkannya. Tentu tidak


No comments:

Post a Comment